tiistai 5. tammikuuta 2010

Associated RC10T4

Otsikon mukainen auto tuli ostettua tuossa joulukuun alkupuolella kun kerran sopiva auto oli myynnissä vähän käytettynä ja kohtuulliseen hintaan. Auto on ostettu osittain sitä mahdollista tulevaa rataa silmälläpitäen, mutta tuo kelpaa kyllä ajeluun radan ulkopuolellakin.

Auto oli ostettaessa täysin RTR-kunnossa renkaita lukuunottamatta. Edellinen omistaja oli laittanut alle Pro-Linen Bow-Tiet taakse ja Edget eteen. Kumeilla ei jäljistä päätellen ollut ajettu paria akullista enempää.
Vakiosähköistä ei ole paljon hyötyä, mutta pääsipähän ainakin vähän autoa testaamaan heti tuoreeltaan. Vakiomotti on 17-lankainen 540-kokoluokan Reedy Radon, säädin on LRP:n A.I. Digital, ohjaimena TT:n pikkuautoista tuttu XP2 ja sen kaverina perus AM27 vastari. Kaikkein yksinkertaisimmasta mallista poiketen ohjaimessa on kaasukanavalle molempiin suuntiin ATV-säätö.
Vakiosähköillä mitattiin 2S Lipolla renkaat ilmassa ~10A ja ajossa ~35A virtoja vakiovälityksillä(20/87). Virrat vaikuttavat todella suurilta suorituskykyyn nähden. Harjattomasta motista ei ole vielä mitään tuloksia mihin voisi verrata, mutta palaan asiaan.
Laitoin autoon eZ-Run 4300kv motin, joka tuntuu kuljettavan autoa ihan mukavasti, vaikka foorumeilla puhutaankin että ko. motti on oikeasti 380-kokoluokan kone ylikokoisissa kuorissa. Ei se tietenkään samanlainen ohjus ole kuin esim. Mini-Inferno kunnon motilla, mutta radalle tai pieneen tilaan kulkua on mukavasti. Isolla kentällä varmaan tuntuu kesäkelillä hitaalta, mutta sitten laitetaan 3S lipo kyytiin jos tuntuu laiskalta.
Säätimenä on ainakin vielä toistaiseksi 35A EZ-Run. Säädin ei ainakaan 17/87 välityksellä pakkasella lämpene ollenkaan edes ilman tuuletinta. 3S:llä en ole vielä kokeillut enkä kokeilekaan ennen kuin olen mitannut ensin virtoja.
Talvikäytössä takaveto ei ole ilman kunnollisia talvikumeja kovinkaan mukava ajettava ja siksipä autoon pitikin väsätä kunnon nastakumit, että pääsee jo talvikaudella autoa testailemaan. Valitsin talvirenkaan aihioksi Pro-Line Dirt-Paw kumin ja nastoiksi 1.7mm paksut karkaistut teräsnaulat. Naulat ovat peräisin Talousmarkan TC-kiinnikkeistä.
En kiinnittänyt nastoja mitenkään, vaan painoin naulat kumin läpi ja lähdin kokeilemaan. En olisi uskonut että naulat pysyvät paikoillaan ilman liimaa, mutta 4 akullisen jälkeen piikit ovat edelleen omilla paikoillaan ja alkuperäisessä pituudessaan. Nastoja on vain renkaiden kahdessa keskimmäisessä nappularivissä, mutta sekin tuntuu riittävän oikein hyvin. Lumella pitoa on niin paljon ettei perää saa lähtemään alta ilman jarrua. Paljaalla jäällä pitoa ei ole paljonkaan, mutta harvoinpa tuolla missään jäällä tulee ajeltua. Kuvissa näkyy kahta eri nastoitusta, mutta tarkoitus on tehdä molemmat renkaat niillä pienemmillä nauloilla.

Kuvia autosta, motista ja talvirenkaista löytyy täältä.


Muutama sana auton ominaisuuksista

Auto on rakenteeltaan hyvin samankaltainen kuin Mini-T tai oikeastaan lähempänä Mini-T PRO:ta. Kuuladiffi, teräksiset vantit ja kaksipuolinen isokokoinen slipperi ovat samanlaisia. Iskarit ovat alumiinia ja pitävät öljyn sisällään ihan hyvin. Jousen esikiristys hoidetaan muovisilla palikoilla. Vetarit on RTR-mallissa dogbonet, mutta ovat kuitenkin terästä ja tuntuvat olevan tukevaa tekoa.
Pyörien kiinnitykset ovat samanlaiset kuin Mini-T:ssä eli takana akselissa tappi ja edessä laakerit vanteessa. Renkaat ovat reilusti suuremmat kuin B4-mallissa ja autosta pitäisi tulla melko ratakelpoinen kun renkaat vaihtaa buggyn kaltaisiin.
Auton kaikki ruuvit, laakerit ja mutterit ovat tuumaisia. Servosaver on samantyyppinen kuin Mini-Infernossa. Rattaat ovat 48dp jaolla ja välityksiä on tarjolla ainakin 1/18.9 - 1/5.67. Tuolta väliltä luulisi jokaisen kuskin löytävän mieleisensä. Setup sheet kertoo auton säätömahdollisuudet.
Auton räjäytyskuva löytyy täältä ja valmistajan sivut ko. autosta löytyy täältä.

Ei kommentteja: