Tuli ostettua rMa:n kanssa kimppaan edullinen Ventus G730 GPS-loggeri, josta on ollut keskustelua mm. lennokit.netissä.
Aluksi vähän epäilytti että mitähän roskaa sitä oikein taas mahdoin tilata kun hintakin oli huomattavasti halvempi mitä tämänkaltaisissa laitteissa yleensä, mutta täytyy kyllä sanoa parin testin perusteella, että on se ainakin hintansa arvoinen.
Laite on ihan näppärän kokoinen, eikä ole pilattu turhan monimutkaisella käyttöliittymällä. Painoa on 32g. Palikka konfiguroidaan USB-liittimen kautta mukana tulevalla softalla(GPS Photo Tagger).
Paketin sisältö levitettynä pöydälle. Tuo minikokoinen cd-levy vähän hämää mittasuhteita.
Olen ehtinyt ajamaan loggerin kanssa vasta pari testilenkkiä Assolla. Laite löytää satelliitit riittävän nopeasti ja pienen alkusekoilun jälkeen pysyy hyvin perillä reitistä. Korkeustieto ei ihan täsmää, mutta ilmeisesti lennokin kyydissä korkeuskin toimii paremmin kuin maan pinnassa(ainakin tuon lennunetin tekstin perusteella).
Asson "lavalta" löytyi loistava paikka loggerille:
Kiinnitin sen noista kelmurullan päistä roudarinteipillä koriin ja hyvin pysyi matkassa mukana ja kuivana.
Loggerin tuottamaa matskua:
Ensimmäisen testiajon reitti ja nopeuskäyrä samassa kuvassa.
Toisen ajon karttakuva ja nopeus/korkeuskäyrät.
Softa on ihan ok varsinkin odotuksiin nähden. Nopeuskäyrästä kun klikkaa jotain kohtaa, niin softa näyttää saman pisteen kartalla. Samalla selviää siinä tietyssä reittipistessä ollut nopeus, korkeus, matka lähtöpisteestä ja aika lähtöpisteestä. Jälkimmäisessä karttakuvassa näkyy malliksi vihreä tähti siinä kohdassa, jossa loggerin tallentama nopein kohta oli. Lipun pitäisi tarkoittaa lähtöpistettä, mutta se on kyllä pahasti väärässä paikassa. Alunperin tuo softa on tarkoitettu valokuvien geotaggaamiseen, mutta hyvin se näyttää toimivan tähänkin tarkoitukseen.
Jos nyt laitteesta jotain huonoja puolia pitää keksiä, niin autokäytössä ehkä kaipaisi vähän tiuhempaa loggausväliä kuin 1 sekunti, mutta kyllä tuollakin pärjää. Loggauksen tiheyden voi valita kuljetun matkan perusteella(min. 1m) tai ajan perusteella(min. 1sek), kuitenkin siten, että tuota 1sek rajaa ei pysty alittamaan. Lisäksi voi määritellä nopeudelle alarajan, jonka alittavia nopeuksia ei logata. Jos aikaperusteen ottaa kokonaan pois käytöstä, laite ottaa käyttöön oletusasetuksen joka on 5sek. Sekunnissa auto kulkee jo toistakymmentä metriä ja viidessä sekunnissa häipyy horisonttiin.
Loppuun vielä kuva talviajon ihanuudesta. Ei ollut turhaan Watt's Upin ja vastarin ympärillä elmukelmua. Lumen määrä auton sisällä oli melkoinen yllätys kun olin sentään vetänyt yhteensä melkein pari metriä teippiä korin ja pohjalevyn tiivisteeksi. Tosin autokin pölläytti pari kertaa lunta oikein kunnolla kun osuin vähän syvempään hankeen...
lauantai 16. tammikuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti